Skip link

השקעות אלטרנטיביות- פיזור תיק השקעות

Facebook

השקעות אלטרנטיביות- פיזור תיק השקעות

ראשית נזכיר את חשיבות הפיזור. לעולם אין להיות בטוחים איזו השקעה תהייה רווחית ואיזו תגרום הפסדים ולכן חייבים לפזר בין אפיקים כדי להקטין את הסיכון. למקדם המתאם בין הנכסים חשיבות גדולה כי פיזור בין נכסים שהקורלציה בניהן גבוהה לא באמת מקטינה את הסיכון. לכן, כדי לבצע פיזור סיכונים אמיתי ננסה למצוא נכסים שהמתאם בניהם נמוך מאוד ואפילו שלילי, אם נצליח למצוא כאילו.

מכן חשיבותן של השקעות אלטרנטיביות. הקשר בין התוצאות שלהן להשקעות רגילות הוא יחסית נמוך ואפילו אפס וכך הן תורמות בצורה מהותית להקטנת הסיכון ולהעלאת ממוצע הרווח.

אפיקי ההשקעה הקיימים הם שקלי, מניות, השקעות אלטרנטיביות, צמודי מדד ומטבע חוץ. מניות, איגרות חוב ומט"ח מושפעות מאוד מהשינויים בתשואות כי כאשר הריבית במשק עולה יש הפסדים באיגרות החוב וגם המניות והמטח אטרקטיביים פחות ונוטים לרדת. תכונה זו יוצרת מצב בו לכל ההשקעות המסורתיות נטייה לעלות ביחד בתקופות מסוימות ולרדת ביחד באחרות. תכונה זו מקשה על פיזור סיכונים יעיל ושוב מזכירה את החשיבות של ההשקעות שאינן קונבנציונאליות.

כמובן שהחלוקה בין האפיקים אינה אקראית. יש לפזר על פי הסיכון שמוכנים לקחת ועל פי הציפיות שלנו לגבי רווחיות האפיקים. נניח שמדובר בלקוח המעוניין ש-60% מכספו יהיה סולידי ועל השאר הוא מוכן לקחת סיכון סביר כדי לשפר את התשואה. בגלל עדיפות השקלי, את החלק הסולידי נשקיע 40% באגח שקלי קצר ו-20% באגח מדדי קצר. הסיבה לחלוקה הזו היא שעליית הריבית השקלית תגרום בסבירות גבוהה לאינפלציה נמוכה של 1%-2% לעומת ציפיות אינפלציה של כ-3% כך שפער התשואות (3% לעומת 0% בצמוד) מספק עדיפות לשקלי.

נניח שבעבר המלצנו ללקוח להשקיע את היתרה כדלהלן: 10% באיגרות חוב שקליות ארוכות, מתוך הנחה שעליית הריבית כבר מגולמת ושירידת המדד יכולה לגרום לירידת התשואות בשקלי כדי להקטין את פער התשואות, 10% באיגרות חוב קונצרניות ו-20% במניות כאשר מתוכם 5% במניות בחול כדי לקבל גם חשיפה למטבע חוץ.

כדי לשפר את מצבו של הלקוח נוכל להקטין את התלות של תיק ההשקעות בשינויי הריבית על ידי העברת 5% מהשקלי הארוך ו-5% מתוך ההשקעה במניות להשקעות אלטרנטיביות. בחלוקה החדשה התשואה תלויה פחות בעליית שערי המניות ובירידת התשואות ויש לה פוטנציאל להרוויח יותר עם סיכון נמוך יותר. כמובן שמי שחושב שהמניות צפויות לרדת ושהתשואות בשקלי הארוך צפויות לעלות יגדיל את אחוז ההשקעה בהשקעות אלטרנטיביות על חשבון שאר האפיקים הלא סולידיים.

 

 

תטא 1 הינה חברה פרטית בעלת רישיון ניהול תיקים ושיווק השקעות בהתאם לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, שיווק השקעות וניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995, העוסקת בניהול תיקי השקעות, בשיווק השקעות (ולא בייעוץ השקעות) וכן בניהול השקעות של קרנות נאמנות בניהול מיטב ניהול קרנות נאמנות (1982) בע"מ, ועל כן יש לה זיקה לקרנות נאמנות אלו. הכותבים ו/או לקוחותיהם מחזיקים בנכסים הנ"ל ויש להם עניין אישי בהן ועל כן קיים חשש לניגוד עניינים במישרין. העבודה נעשתה על בסיס "ניתוח טכני", כל אירוע מדיני, כלכלי או אחר עלול לגרום לכך שהתחזית לא תתקיים והיא עלולה שלא להתקיים גם ללא אירוע כלשהו. האמור אינו תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ואינו מהווה הצעה לרכישת יחידות בקרנות נאמנות, המתבצעת על פי תשקיף הקרן והדיווחים שבתוקף. כל מי שפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד. הנני מנהל תיקים בתטא 1 (רישיון מספר 4786) אני מצהיר בזאת שהדעות המובעות בעבודת אנליזה זו, משקפות נאמנה את דעותיי האישיות על ניירות הערך המסוקרים. בועז אילון, תטא 1 השקעות וניירות ערך בע"מ, עמק רפאים 7 ירושלים. טל' – 02-6251213

תפריט נגישות