Skip link

לגדר את הסיכון חלק ב'

Facebook

לגדר את הסיכון חלק ב'

 

בחלקו הראשון של המאמר לגדר את הסיכון חלק א' הוסבר על חשיבותן של קרנות הגידור ועל ההבדלים הקיימים מבחינת  הסיכונים  שמשקיע, מוסדי כפרטי בקרנות אלו, יכול להיות חשוף אליהם. הסיכונים המרכזים הם סיכוני תנודתיות, סיכוני אשראי וסיכוני נזילות. למרות הסיכונים הללו, משקיעים מוסדיים פונים בעצמם להשקעה בקרנות גידור מתוך ידיעה והכרה בחשיבותן כחלק מבנייתו של תיק ההשקעות. הסיבה המרכזית לכך היא הבנה כי המתאם בין קרנות הגידור לשוק הוא נמוך והן יכולות להרוויח גם כאשר השווקים יורדים.

בחלקו השני של המאמר יוסבר כיצד יש להעריך בצורה נכונה את ביצועיהן של קרנות הגידור. באופן עקרוני ניתן לומר שישנם מספר פרמטרים שיש לבחון לפני שגוף מוסדי ימליץ ללקוחותיו לקנות קרנות גידור. בשלב הראשון חשוב לבדוק האם הלקוח מתאים להשקעה בקרן גידור והאם הוא מודע ליתרונות\חסרונות שיש בהשקעה שכזו. אחר כך, על היועץ בבנק לעקוב אחרי הביצועים של קרנות הגידור ולוודא שהם תואמים לציפיות הלקוח. בנוסף על היועצים בבנק לא להפנות את הלקוחות למספר מוגבל של קרנות גידור אלא לחשוף אותם למספר גדול ככל האפשר של קרנות כך שהפיזור של החלק היחסי שהופנה לגידור יהיה יעיל יותר.

פרמטר חשוב נוסף הוא איכות הקשר בין הבנק ובין קרנות הגידור. הדרך הטובה ביותר היא שמנהלי ההשקעות של קרנות הגידור יגישו לבנק 3 תרחישים אפשריים מבחינת הקרנות שהם מנהלים: 1.התרחיש הטוב ביותר. 2.התרחיש הגרוע ביותר. 3.התרחיש הסביר ביותר מבחינת הביצועים של הקרנות . בצורה כזו היועצים בבנקים יוכלו להגדיר את פוטנציאל הרווח של הקרנות, את רמת התנודתיות שלהן ולהתאים ללקוח את הקרנות המתאימות ביותר מבחינת יחס סיכוי-סיכון.

הבנקים צריכים למלא תפקיד מרכזי בהערכת הביצועים והסיכונים של קרנות הגידור ולכן חשוב שהם יאספו מידע ויבצעו אנליזה לביצועי הקרנות. כחלק מהתהליך על הבנקים להבין מהן האסטרטגיות השונות שבהן עובדות קרנות גידור שונות ומהן ההשלכות של האסטרטגיות הללו. כמוכן ניתן להשיג תוצאות טובות יותר של תיק ההשקעות ברגע שמשלבים קרנות גידור שפועלות באסטרטגיות שונות. בנוסף יש לבחון את רמת ניהול הסיכון שמבצע מנהל הקרן. העובדה שהיום ניתן לעקוב אחרי ביצועי קרנות הגידור ברמה היומיומית מעלה את רגישות הלקוחות לשוק תנודתי וזה מעלה את הצורך בביצוע מעקב אחר המינוף והתנודתיות של קרנות הגידור השונות.

מעקב רציף ואיכותי אחר ביצועיהן של קרנות גידור הוא הכרחי. בסביבה בה רווחים שהשיגו קרנות בעבר לא מעידים על התוצאות בעתיד, יועצים שמבצעים מעקב אחר קרנות גידור ומזהים סימני אזהרה מוקדמים לבעיות שעלולות לצוץ,יוכלו לתת ללקוחות שלהם ייעוץ איכותי יותר וכמובן להגן בצורה טובה יותר על המוסד שלהם במידה והמוסד עצמו מושקע בקרנות גידור.

לסיכום בנקים שעובדים עם קרנות גידור חשוב מאוד שיידאגו שהמדיניות והתהליכים שהם מבצעים לניהול הסיכונים יהיו חזקים מספיק כדי לקבוע את מידת החשיפה הרצויה לקרנות גידור. מערכות חזקות לניהול הסיכון הן הכרחיות אך לא מספיקות. על היועצים בבנקים להבין לעומק איך עובדות קרנות הגידור השונות. בתאוריה הדברים נשמעים קלים אך בפועל הביצוע הרבה יותר קשה ודורש מעקב ותשומת לב רבה וכך לפי דבריו של בכיר בפדרל רזרב בנקאים רבים הסתבכו בהשקעות בקרן הגידור המפורסמת LTCM  פשוט משום שנכשלו במעקב אחר מדיניות ניהול הסיכונים שהם בעצמם קבעו.

זהו תרגום לא מדויק ממאמרו של מייקל אטס, מחלקת רגולציה בבנק הפדרלי של שיקגו. מאמר זה נכתב ע"י אבירם ברדוגו, מנהל אסטרטגיות מסחר בתטא 1 בית השקעות

בית השקעות תטא 1 הינה חברה מנהלת תיקים העוסקת בשיווק השקעות (ולא בייעוץ השקעות) ויש לה זיקה לקרנות נאמנות ש"מיטב ניהול קרנות נאמנות (1998) בע"מ מנהלת". הכותבים ו/או לקוחותיהם עשויים להחזיק בנכסים הנ"ל ועשוי להיות להם עניין אישי בהן ועל כן קיים חשש לניגוד עניינים במישרין. האמור אינו תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל מי שפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד.

תפריט נגישות