Skip link

ניתוח טכני – מדד החפיפה / סטייה

Facebook

ניתוח טכני – מדד החפיפה / סטייה

MACD- Moving Average Convergence/Divergence

מדד החפיפה/סטייה פותח על ידי  ג'רלד אפל (Gerald Appel) ב- 1979 ככלי למדידת עוצמה וכיוון של מגמה, ולמציאת נקודות היפוך בשווקי מניות ומט"ח.

פירושו של השם  MACD (Moving Average Convergence Divergence)   –  הוא התכנסות וסטייה של ממוצעים נעים.   בדרך כלל אינדיקטור MACD מסווג כמתנד (אוסצילטור), אך יש בדמו, כפי שזה עולה מהשם, הרבה משותף עם ממוצעים נעים.   מתנד החפיפה/סטייה למעשה מייצג  שני ממוצעים אקספוננציאליים,  אך באופן אחר  ונוח יותר לתפיסה חזותית. יש לומר לזכותו של MACD  שהוא מצליח להתגבר על חלק מהחסרונות של ממוצעים נעים.

ניתן להשתמש ב-MACD  כמדד עוקב מגמה  בשווקים המאופיינים בתנודתיות נמוכה יחסית. בדרך כלל, שימוש במתנד התכנסות/סטייה בשווקים תנודתיים ושווקים ללא מגמה מביא להפסדים.

חישוב המתנד מתבצע על ידי החסרת ערך של הממוצע האקספוננציאלי הארוך יותר מערכו של הממוצע האספוננציאלי הקצר יותר. ברוב המקרים מחליקים את התוצאה המתקבלת באמצעות ממוצע אקספוננציאלי נוסף כדי להוריד פלוקטואציות מקריות. מומלץ להשתמש בממוצע קצר EMA עם תקופה 12, ממוצע ארוך EMA עם תקופה 26  וממוצע המחליק EMA לתקופה 9.  כמובן, ניתן גם להשתמש בממוצעים עם אורכים אחרים המתואמים  לשוק ולאסטרטגיה.

נוסחת החישוב:
macd1

כאשר:
MACD – ערך של האינדיקטור
EMA(9) –  ממוצע אקספוננציאלי המחליק
EMA(12), EMA(26) – ממוצעים אקספוננציאלים
A –  תוצאה של החסרת ערך של ממוצע ארוך מערך של ממוצע קצר
i – מחיר סגירה

macd2

קיימים 2 סוגי תצוגה פופולריים ביותר:
1. MACD  קווי
2. MACD היסטוגרם

MACD קווי
אינדיקטור קווי מיוצג בשני קווים. הקו הראשון (האיטי) – מייצג את ההפרש בין הממוצע EMA(12)  והממוצע EMA(26) .  הקו השני (המהיר), שקוראים לו גם קו האיתות, הוא בעצם תוצאה של ההחלקה בממוצע EMA(9) .

macd3

בגרף: כך נראה  MACD קווי

איתות כניסה לפוזיציה: חציית הקו האיטי על ידי הקו המהיר
1. אם הקו המהיר חוצה את הקו האיטי מלמטה ללמעלה – איתות לקניה
2. אם הקו המהיר חוצה את הקו האיטי מלמעלה ללמטה – איתות למכירה
בדרך כלל איתותים לקניה שמתקבלים כאשר קווים נמצאים מעל קו האפס נחשבים כמהותיים יותר. בהתאם, איתותים למכירה שמתקבלים כאשר קווים נמצאים בשטח השלילי של ההיסטוגרם (מתחת ל-0) חשובים יותר. זה נובע מיכולתו של MACD לקבוע את הרמות של מכירת וקניית יתר.

החיסרון של ה-MACD הקווי הוא ריבוי איתותי שווא בדשדוש.

MACD היסטוגרם
אינדיקטור MACD בצורת היסטוגרמה  בדרך כלל יותר פופולרי.  קו האפס מייצג רמה שבה הממוצעים (הקצר והארוך) נחתכים וערכם משתווה. כלומר, קיים שוויון מסוים בין המחירים בטווח הקצר ובטווח הארוך.  ההפרש בין הממוצעים מיוצג על ידי ההיסטוגרמה והממוצע המחליק EMA(9) (קו האיתות) מיוצג על ידי קו.

המצאות ההעמודות של MACD היסטוגרם מעל קו האפס מצביע על כך שהמחירים בטווח הקצר גבוהים יותר מהמחירים בטווח הארוך, זהו איתות למגמת עליה.   העמודות מתחת לקו האפס מאותתות בהתאם על מגמה יורדת.

macd4

בגרף: כך נראה אינדיקטור MACD היסטוגרם

כיוון ש-MACD  היסטוגרם מאוד פופולרי ותוכנות כמו MetaTrader, Biztrade  ו-BursaGraph מאפשרות שימוש בו, אנו נתמקד על האסטרטגיות עם שימוש באינדיקטור היסטוגרם.

שימוש באינדיקטור התכנסות/סטייה

שיטת המסחר לפי  חיתוכי עמודות עם קו האיתות
לפי שיטת המסחר הזו יש לקנות כאשר העמודות של ההיסטוגרמה חותכות את קו האיתות ועולות מעליו. מוכרים כאשר העמודות חותכות את קו האיתות כלפי מטה ונמצאות מתחת לקו האיתות.

 macd5

בגרף: שיטת המסחר לפי חיתוכים של עמודות עם קו האיתות

  macd6

בגרף: שיטת המסחר לפי חיתוכים של עמודות עם קו האיתות

חשוב לציין ששיטת המסחר הזו עובדת הכי טוב בשוק עם אמפליטודת תנועה גבוהה מאוד. במקרה זה MACD עוזר למצוא את נקודות ההיפוך שהן בעצם רמות של מכירת/קניית יתר.  בשוק עם תנודות קטנות שיטה זה גורמת להפסדים רבים.

שיטת חיתוך של רמת אפס
כל עוד  העמודות של MACD נמצאות מעל לקו האפס – בשוק קיימת מגמת עליה.  ירידה של העמודות מתחת לקו האפס מסמלת תחילה של מגמת ירידה. לכן, לפי שיטה זו יש למכור לאחר שעמודות יורדות מתחת לקו האפס ולקנות כאשר העמודות עולות מעל קו האפס.

macd7

בגרף: שיטת מסחר לפי חיתוך רמת האפס

השיטה הזו עובדת הכי טוב בשווקים מגמתיים. היתרון הגדול שלה הוא שתנודות ותיקונים קטנים לא מוציאים מהפוזיציה.  דווקא פה כדאי להתאים את האורך של הממוצעים לאסטרטגיה.  אפשר להכפיל את כל הערכים למגמות ארוכות טווח.

שיטת הסטייה
כאשר נוצרת סטייה בין אינדיקציות של MACD והמחיר, גובר הסיכוי להיפוך מגמה. מבדילים בין סטייה שורית ודובית.
סטייה שורית נוצרת כאשר המחיר מטפס לשיא נוסף, אך ה-MACD לא מצליח לקבוע שיא חדש. מצב זה מעיד על החלשות של המגמה ומאותת על סיומה.  סטייה דובית נוצרת במצב הפוך.

סטייה שורית ודובית הן איתותים נדירים ומאוד חשובים. אם נתקלתם בהן, תשקלו את צמצום הפוזיציה או יציאה ממנה.

macd8

בגרף: בגרף המחירים עדיין נמשכת מגמת הירידה ונבנה שפל חדש. אך MACD היסטוגרם לא מצליח לבנות שפל חדש.  זוהי תמונה קלאסית לסטייה דובית. כפי שרואים בגרף, אכן מגמת ירידה נגמרה ושוק התהפך.

נכתב על ידי מרגריטה טל, בית השקעות תטא 1

בית השקעות תטא 1 הינה חברה מנהלת תיקים העוסקת בשיווק השקעות (ולא בייעוץ השקעות) ויש לה זיקה לקרנות נאמנות ש"מיטב ניהול קרנות נאמנות (1998) בע"מ מנהלת". הכותבים ו/או לקוחותיהם עשויים להחזיק בנכסים הנ"ל ועשוי להיות להם עניין אישי בהן ועל כן קיים חשש לניגוד עניינים במישרין. האמור אינו תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל מי שפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד.

תפריט נגישות