Skip link

ניתוח טכני – מדד מרווח אמיתי ממוצע – ATR

Facebook

ניתוח טכני – מדד מרווח אמיתי ממוצע – ATR

מדד מרווח אמיתי ממוצע (Average True Range) – עוד מדד נוסף מבית היוצר של J. WELLES WILDER. מדד ATRI תואר לראשונה ב-1978 בספרו "קונספציות חדשות של מערכות מסחר טכניות" («New Concepts in Technical Trading Systems»).

אינדיקטור ATR מיועד למדידה של רמת תנודתיות (volatility) של נכס פיננסי והוא בעצם מדד עזר שכדאי להשתמש בו רק בקומבינציה עם מדדים טכניים אחרים.

חישוב המדד מבוסס על ערכים אבסולוטיים לכן ערכי המדד יהיו שונים לכל נכס פיננסי.  כלומר, ערכי ATR יהיו שונים לגמרי לנכס פיננסי שעלותו 40 אגורות ולנכס אחר שעלותו 20 ₪.  דבר חשוב נוסף הוא שבמקרה של שינוי חזק במחירו של הנכס גם ערכו של ATR ישתנה באופן מהותי ולא יהיה ניתן להשוות אותו לערכים הקודמים. לכן, לא נוכל לקבוע איזה ערך קבוע של ATR ישרת אותנו כעוגן בכל השווקים (למשל איזשהו מספר קבוע המסמל רמת כניסה לפוזיציה). נצטרך למצוא ערך כזה בכל שוק בנפרד וגם לשנות אותו מפעם לפעם בהתאם לשינויים בשוק.

נוסחת חישוב


לפי הגדרת Wilder המרווח האמיתי (True Range – TR) הוא הערך המקסימאלי מבין השלושה הבאים:
• ההפרש בין המקסימום והמינימום הנוכחיים.
• ערך אבסולוטי של ההפרש בין המקסימום הנוכחי ומחיר סגירה של תקופה קודמת.
• ערך אבסולוטי של ההפרש בין המינימום הנוכחי ומחיר הסגירה של התקופה הקודמת.

מדד מרווח אמיתי ממוצע ( (ATR מתקבל מערכו של TR לאחר שעבר מיצוע באחד מהשיטות: מיצוע פשוט או אקספוננציאלי.

ATR = Moving Average(TRj, n),
כאשר
TRj = לערך מקסימאלי מבין שלושה ההפרשים (ראה למעלה)
|High – Low|, |High – Closej-1|, |Low – Closej-1|.

שימוש במדד ATR

יש לזכור ש-ATR במהותו הוא רק כלי עזר והוא לא נותן איתותים מדויקים לכניסה ויציאה מהפוזיציה. מדד ATR דומה למדחום שיודע לזהות האם אדם חולה או בריא, אך לא יודע לרפא את המחלה.
ערכים נמוכים של המדד מצביעים על מסחר רגוע ומדשדש המתקיים בטווח מחירים צר.  ערכים גבוהים לעומת זאת מצביעים על התנהגות תנודתית וערה בשוק ותנועות חדות – מצב שלא יכול להתקיים זמן רב. לכן, כאשר ATR מגיע לערכים גבוהים במיוחד גובר הסיכוי להיפוך בשוק.
השימוש העיקרי במדד הוא לצורך הגדרה של השוק כמדשדש או מגמתי. ממבט הראשון ATR נראה כמעט כחסר תועלת. אך למעשה אבחון נכון של מצב שוק זוהי המשימה החשובה ביותר. אם נוכל לזהות נכון מה קורה בשוק, כלומר האם השוק מגמתי או סתם מדשדש, נצליח לבחור באסטרטגיה נכונה שמתאימה בדיוק לשוק הנוכחי ובכך לשפר את תוצאות המסחר באופן מהותי.

atr

בגרף: במהלך כל תקופת הדשדוש מיולי 2008 ועד ספטמבר 2008 ערכי ATR נשארו נמוכים, אך הם עפו למעלה עם תחילת מהלך הירידה בשוק. שימו לב, ATR הרגיש את סוף התנועה המתקרב כבר בנובמבר 2008 עוד לפני שהיה ניתן לזהות משהו על הגרף של השוק.

לסיכום

סוחרים מנוסים יודעים היטב כמה קשה לפעמים להבין מה קורה בשוק. אילו רק היו יודעים מה מתרחש שם היו מתאימים אסטרטגיות למצב השוק הנוכחי ומרוויחים.  מדד ATR יכול לעזור לכם לבחון את השוק ולבחור באסטרטגיה המתאימה.

נכתב על ידי מרגריטה טל, בית השקעות תטא 1

בית השקעות תטא 1 הינה חברה מנהלת תיקים העוסקת בשיווק השקעות (ולא בייעוץ השקעות) ויש לה זיקה לקרנות נאמנות ש"מיטב ניהול קרנות נאמנות (1998) בע"מ מנהלת". הכותבים ו/או לקוחותיהם עשויים להחזיק בנכסים הנ"ל ועשוי להיות להם עניין אישי בהן ועל כן קיים חשש לניגוד עניינים במישרין. האמור אינו תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל מי שפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד

תפריט נגישות