Skip link

סיבה אחת לכך שהתרסקות שוק המניות פשוט לא תקרה

Facebook

סיבה אחת לכך שהתרסקות שוק המניות פשוט לא תקרה

תודה למדיניות של הפדרל ריזרב, שממשיכה לבצע השקעות בטוחות שאינן אטרקטיביות למשקיעים.
מאת דניאל פוטנם, אינבסטור פלייס (InvestorPlace) 
14 מאי 2014, 09:39 EDT
שום דבר לא תופס את תשומת לב המשקיעים יותר מאשר תחזית של קריסת שוק המניות, בין אם זה מגיע ממשקיע מפורסם או כותב שאינו כל כך מפורסם.
היזכרו כמה פעמים בשנת 2014 קראתם או שמעתם מישהו שחוזה התרסקות שוק או תיקון גדול. ולמה לא? תנעצו תחזית כזו, ואתם יכולים להפוך לאיליין גרזלי הבאה, שהתפרסמה בזכות החיזוי המדויק של ההתרסקות בשנת 1987.
אבל יש בעיה בולטת אחת עם לתת יותר מדי תשומת לב לכל הדיבורים על התרסקות השוק: הדלק החשוב ביותר של השוק השור הזה הוא חוסר אלטרנטיביות טובות לוק המניות. זה לא השתנה כלל וזה הולך להישאר ככה לפחות עוד שנה.
חברת זירפ (ZIRP) משאירה את הזרקור על המניות
זה לא בדיוק חדשות. כל אחד שיש לו קצת ניסיון במשחק יודע שהמדיניות של אפס הריבית של הבנק המרכזי בארה"ב גורמת לירידה בכדאיות של השקעות פוטנציאליות רבות מלבד במקרה שהמטרה היא ביטחון של קרן.
מוצרים בנקאים, קרנות כספיות, איגרות חוב לחיסכון וקרנות אג"ח לטווח קצר עדין משרתים את הצרכים של משקיעים שמרניים שצריך לשמור על הכסף שלהם בטוח, אבל יש להם תועלת נמוכה לכל מי שצריך לבנות רווחים לעתיד .
זוהי אחת סיבות לכך ששוק המניות סבל רק ירידות רדודות בשנים האחרונות. ברגע שהמניות סובלות מירידה צנועה, כסף זורם פנימה כדי לגרום למחירים לעלות שוב.
עם כל כך הרבה מזומנים שצריכים להיכנס למשחק, מעט מאוד משקיעים מחכים לתיקון דו ספרתי כדי להגדיל את ההקצאה שלהם למניות.
להלן תרשים של חמש שנים של מדד ה- 500P&S
g
ותופעה זו עשויה להיות אפילו חזקה יותר כאשר 2014 מתקדמת.
ביום שלישי, CNBC דיווח כי משקיעים הגלובליים הגדילו את אחזקות המזומנים שלהם לרמות הגבוהות של השנתיים האחרונות, עם מנהלים שמחזיקים בכ-5% מתיקי ההשקעות שלהם במזומן.
השיא הקודם התרחש ביוני 2012. שלא במקרה, מדד ה- 500P&S עלה כמעט ב-6% במחצית השנייה של 2012, בעוד שהראסל 2000 התחזק ב-7.2%.
התשואה השנתית היא 20.5% עבור ה-500P&S, ו-24.2% עבור ראסל 2000.
כמו איזו התרסקות שוק המניות זה נראה לך? 
מדיניות הפד אינה צפויה להשתנות בזמן הקרוב 
השיקול החשוב ביותר הוא שהסביבה הזו לא הולכת להשתנות בעתיד הקרוב. הפד אמר שהוא יחכה לפחות שישה חודשים לאחר תום הקלה כמותית לפני שהוא מתחיל להעלות את הריבית, מה שאומר שיש לפחות עוד שנה לפני ששיעורי  הריבית יתחילו לתקתק. ברגע שזה יקרה, הפד עשוי לנקוט בגישה הדרגתית, במיוחד אם רוח הרפאים של אינפלציה לא תגרום לו לזרז את קצב ההעלאות.
אפילו אופק של אמצע 2015 הוא לא ערובה לשינוי כי אם הצמיחה הכלכלית תישאר נמוכה כפי שהיה ברבעון הראשון של השנה, הבנק הפדרלי עשוי להרחיב את ציר הזמן של ההרחבה הכמותית עוד יותר.
ובכל זאת, נניח לצורך הוויכוח שהפד יוצר שוקים עתידים – מה שיכול לגרום להאטה בשוקים הקיימים. אם זה המקרה, משקיעים עדיין יסתכלו על שיעורי הריבית קצרת הטווח בגובה של0.75% עד אוקטובר 2015, שעדיין המרמזת על תשואה ריאלית שלילית (לאחר אינפלציה) על השקעות חסרות סיכון.
מהלך  הירידה בתשואות הריאליות כאשר הריבית ירדה מ-1.5% ל-0.75% הוא בקושי רחוק מלהיות הדלק שיצית את סיבוב היציאה ממניות – במיוחד אם מניות בעלות שווי שוק גדול עדיין מניבות טווח ממוצע של כ-2% תשואה לאותה תקופה.
בקיצור, נראה ששוק המניות יהיה המשחק הטוב ביותר בעיר לעוד הרבה זמן.
השורה התחתונה 
זה לא סביר שהתרסקות שוק המניות, או אפילו תיקון גדול, יתרחשו מעצמם. הקהל שמאזין למארק פאבר או לנוריאל רוביני להיות אמתיים בשיחות שלהם על התרסקות השוק, אירוע חיצוני בלתי צפוי צריך לגרום לירידה של השוק.
זה יכול לקרות בכל זמן, כמובן. אבל בלי זה סוג כזה של הפתעה שלילית, היעדר האלטרנטיבות למניות ימשיך להיות התמיכה העיקרית לשוק השוורים – בדיוק כפי שהיה במשך יותר מהחמש השנים האחרונות.
קישור למאמר המקורי
http://investorplace.com/2014/05/stock-market-crash-bull-market/#.U-iubvl_tqU

תטא 1 הינה חברה פרטית בעלת רישיון ניהול תיקים ושיווק השקעות בהתאם לחוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, שיווק השקעות וניהול תיקי השקעות, התשנ"ה-1995, העוסקת בניהול תיקי השקעות, בשיווק השקעות (ולא בייעוץ השקעות) וכן בניהול השקעות של קרנות נאמנות בניהול מיטב דש קרנות נאמנות בע"מ ועל כן יש לה זיקה לקרנות נאמנות אלו. הכותבים ו/או לקוחותיהם מחזיקים בנכסים הנ"ל ויש להם עניין אישי בהן ועל כן קיים חשש לניגוד עניינים במישרין. העבודה נעשתה על בסיס "ניתוח טכני", כל אירוע מדיני, כלכלי או אחר עלול לגרום לכך שהתחזית לא תתקיים והיא עלולה שלא להתקיים גם ללא אירוע כלשהו. האמור אינו תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ואינו מהווה הצעה לרכישת יחידות בקרנות נאמנות, המתבצעת על פי תשקיף הקרן והדיווחים שבתוקף. כל מי שפועל על סמך הכתוב עושה זאת על אחריותו בלבד. הנני מנהל תיקים בתטא 1 (רישיון מספר 4786). אני מצהיר בזאת שהדעות המובעות בעבודת אנליזה זו, משקפות נאמנה את דעותיי האישיות על ניירות הערך המסוקרים. בועז אילון, תטא 1 השקעות וניירות ערך בע"מ, עמק רפאים 7 ירושלים. טל' – 02-6251213

תפריט נגישות